Huomenna lento Roomaan, tätä on odotettu. Aivan mahtavan ihanaa on päästä Italiaan ja varsinkin Roomaan. Olen käynyt Roomassa kahdesti, mutta jostain syystä olen todella innoissani matkasta. Innostus luultavasti johtuu siitä, että olen lähdössä matkalle yksin. Jonkun mielestä yksin matkustaminen saattaa olla tylsää, mutta minä tykkään. Tykkään siitä, että saan itse päättää minne menen seuraavaksi, milloin syön, miten kauan viivyn jossain kaupassa tai museossa.

Olen jees-nainen. Jos matkustan muiden kanssa, annan yleensä muiden päättää mitä tehdään, en vaadi mitään, minulle kelpaa mikä ravintola tahansa ja saatan jättää käymättä sellaisissa paikoissa, joissa oikeasti olisin halunnut käydä. Se on raivostuttavaa, eikä se ole kenenkään muun kuin minun vika. Aikuisena olen ymmärtänyt tämän piirteen itsessäni, sen vuoksi yleensä shoppailenkin yksin. Matkustan kyllä monesti myös kavereiden kanssa. Matkalla kuitenkin varaan aina päivän tai kaksi, jolloin menen kiertämään kaupunkia itsekseni ja illalla sovimme menevämme yhdessä syömään. Olen todennut tämän käytännön erittäin hyväksi. Prahassa sain shoppailla mielinmäärin itsekseni ja katsastaa haluamani taidenäyttelyt (Dali ja Muncha) ja Amsterdamissa katsastaa taidemuseossa van Goghin työt. Ystäväni eivät ole kiinnostuneet taiteista.

Miehen kanssa matkustaminen on ihan mukavaa, häntä kiinnostaa myös museot ja jaksaa kulkea mukanani myös joissain kaupoissa. Hän taas on paljon kiinnostuneempi museoista kuin minä, historiaa kun opiskelee, joten museoissa meneekin sitten yleensä koko päivä. Lisäksi minä en oikeasti ole niin kiinnotunut muista taiteista kuin maalaustaiteesta (ja grafiikasta, valokuvauksesta yms "nykyaikaisista" taiteenlajeista) kun häntä taas kiinnostaa erityisen paljon myös antiikin Rooman aikainen veistostaide. Eli Roomasta on tullut nähtyä todella paljon historiaa:) Caracallan kylpylät, Forum Romanun, Capitolium-kukkula ja museot, Villa Borghese, Colosseum, Vatikaani, Pantheon, Marcelluksen teatteri, Hadrianuksen mausoleumi, Circus maximus, tärkeimmät pääkirkot, Vittorio Emmanuellen muistomerkki, Ostia Antica, Catacombit (3 kpl), Fontana di Trevi, Espanjalaiset portaat,... ja läheisen kaupungin (Tivoli) Villa Adriana ja Villa D´Este. Siispä nyt ajattelin pyhittää Rooman kaksi päivää shoppailulle ja jäätelölle;) Hyvä idea, eikös?

Italian muotia (lähinnä streetfashion) ruokaa ja sen sellaista. Kotiintuomisena ehkä jotain kivaa, jos ei nyt kamalasti konkreettisia juttuja niin ainakin "scräpbookkiin" piirrustuksia erilaisista tyyleistä ja  inspiroivista vaatteista ja mielenkiintoisista leikkauksista. Hmm..